Jag har hittat ett nytt snokarställe

Igår när jag var ute och hade plockat färdigt  hallon (jag hade larmet på och fick bara plocka tills det pep = 3 timmar) så ville jag ändå inte hem. Bredvid hallonstället finns det ett inhägnat område som är väldigt speciellt. På marken är det betongpalttor som är ungefär 3x3 m och mellan dem så växer det en massa "ogräs". Hela området är kanske 30x40 m på ett ungefär. Man kan inte förstå vad det har varit. Jag hittade en rutten tennisboll under en rönn utanför så det har kanske varit nån slags tennisplan.  Väldigt spännande att snoka omkring där var det i alla fall. Jag hittade Äkta johannesört och Kummin. Johannesörten kan man färga med och sen är den tydligen en läkeväxt också. Kummin vill jag ha i min torräng. Den är ju lite lik Hundkex med sitt skira intryck men blir inte så hög. Mogna frön av smörblomma hittade jag också - åsså smultron förstås. Det verkar som att smultronen är speciellt kära i mig i år. Vad jag än är ute i skogen eller annorstädes och letar efter, nog hittar jag världens smultronställen överallt. På det nya snokarstället växte det också massor med Renfana så det ska jag åka dit och hämta lite senare.

Kommentarer
Postat av: celina

johannesört gör man väl sprit av också. Åtminstone tycker Uffe Lundell att det är bra grejer att krydda sin hembränning med.

2007-07-21 @ 10:22:18
URL: http://celina.blogg.se
Postat av: mamma

Ja, Hircum pircum kallade Linné det för. Mannablod har det också kallats. Fast det kan visst ge en del kanske mindre önskade effekter så som ljuskänslighet.

2007-07-23 @ 17:49:51
URL: http://bravas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0